maandag 21 oktober 2013

Minisaucijzenbroodjes met gehakt, appel en pistachenoten, Wat Katie Eet


Het is herfstvakantie, dus tijd voor leuke recepten die kinderen ook lekker vinden. Ik heb minisaucijzenbroodjes al vaker gemaakt en het is altijd een succes. Er gaat gewoon niks boven Home Made broodjes. Deze van Katie zijn werkelijk onweerstaanbaar. De ingredienten zoals appel met pistache maken ze speciaal. Je kunt ze van tevoren maken en afbakken als je ze gaat eten. Ze zullen ze echt niet lang blijven liggen. Het is het tweede recept wat ik uit kookboek van Katie gemaakt heb en ik vind het een aanrader. 

Ingrediƫnten

1 eetlepel olijfolie
1 rode uit, gesnipperd
zout en peper
500 gram gehakt
100 gram pistachenoten, grof gehakt
2 groene appels, geschild, zonder klokhuis en geraspt
2 eetlepels grove mosterd
1 eetlepel appelazijn
1 eetlepel fijngehakte bladpeterselie
6 vellen bladerdeeg
1 ei, losgeklopt met 1 eetlepel melk
Handjevol maanzaad

Bereiding

Verwarm de oven voor tot 200 graden. Verhit de olijfolie in een grote pan op matig vuur. Voeg de ui en een snufje zout toe. Fruit de ui circa 5 minuten tot hij zacht en glazig is. Voeg de knoflook toe en bak het geheel nog 5 minuten. Roer af en toe. Haal de pan van het vuur en laat de inhoud volledig afkoelen. Doe het gehakt in een grote mengkom. Voeg de pistachenoten, appel, mosterd, azijn en peterselie toe, samen met de afgekoelde ui en knoflook. Doe er zout en flink wat zwarte peper bij en meng alles goed met je handen. Snijd een vel bladerdeeg in 3 repen van grofweg 8 cm breed. Snijd elke reep in 5 stukken van 5 cm lang. Leg elk stuk op je werkvlak en schep 1 theelepel vulling op een uiteinde. Rol het bladerdeeg op een plak het saucijzenbroodje dicht met het losgeklopte ei. Herhaal dit tot de vulling op is. Bestrijk de saucijzenbroodjes goed met de rest van het losgeklopte ei en bestrooi ze met maanzaadjes. Bak de saucijzenbroodjes circa 30 minuten in de oven tot ze goudbruin en knapperig zijn. Serveer ze warm.

2 opmerkingen:

  1. Heerlijk! het kookboek van Katie staat al een hele tijd op mijn verlanglijstje. Volgens mij moet ik het gewoon eens kopen. Dit ziet er in ieder geval goed uit:)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze zien er echt heerlijk uit! Deze ga ik zeker maken.

    BeantwoordenVerwijderen