dinsdag 5 februari 2013

Extra gevulde groentesoep uit Allerhande januari


Het snijden van groente, de geur van een langzaam trekkende soep, ik word er vrolijk van. Zelf soep maken is leuk. Ik heb de bouillon door een zeef gedaan zonder theedoek. Ik had namelijk geen theedoek zonder wasverzachter. Een soep met de smaak van Robijntje lijkt me niet echt lekker. Het ging prima en het resultaat was een heerlijk gezond winterse soep. (Sorry, eindresultaat vergeten te fotograferen) Vertrouw me maar, hij is lekker.

Ingredienten
300 gram winterpeen
4 stengels bleekselderij
1 prei
40 gram selderij
1 ui, gehalveerd
3 laurierblaadjes
1/4 knolselderij, geschild
3 vleesbouillontabletten
200 gram rundergehakt

Bereiding
Snijd de uiteinden van de winterpeen ruim af en doe deze in een vergiet. Voeg de uiteinden van de bleekselderij en het uiteinde en het broen van de prei toe. Haal de blaadjes van de selderij en voeg de stengels toe. Was alles zorgvuldig, snijd in stukken en breng in een ruime pan met 1,5 liter water, de ui en de laurier aan de kook. Laat op laag vuur 45 minuten trekken. Snijd de peen en knolselderij in blokjes van 1/2 x 1/2 cm. Snijd de bleekselderij in boogjes en de prie in ringen. Maak een theedoek nat, wring uit en leg in het vergiet. Zet deze op een pan. Schenk de bouillon met de groenten erdoor en van de bouillon op in de pan. Breng op smaak met de bouillontabletten, peper en zout. Breng het gehakt op smaak met peper en zout en draai er klein balletjes van. Voeg toe aan de soep. Voeg de kleingesneden groenten en vermicelli toe aan de bouillon en breng aan de kook. Laat de soep 5 minuten koken of tot de groenten beetgaar en de balletjes gaar zijn. Snijd de blaadjes van de selderij fijn en voeg toe.

2 opmerkingen:

  1. Ziet er heel goed uit! Ik ben dol op soep en vooral van dit soort heerlijke volle gevulde soepen :)! Bedankt voor het delen!

    Liefs Rosie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ziet er lekker uit, ik hou van soep in de winter!

    BeantwoordenVerwijderen