zaterdag 2 november 2013

Echt eten met Jonathan Karpathios

Toen ik voor het eerst door zijn boek bladerde was ik blij verrast met de leuke makkelijk te maken recepten. Als je dan wordt uitgenodigd om een kookworkshop van hem te krijgen, wil je dat natuurlijk niet missen. Dus op naar Amsterdam.



Mijn eerste blik, een jonge Rene Froger en ik verwachte meteen "Een eigen huis een plek onder de zon". Hoe toepasselijk, tijdens de introductie vertelde hij hoe hij hier gekomen was, zijn leven, liefde en passie voor biologisch eten. 


Eigen gekweekte groente had hij natuurlijk meegenomen. Naast een tart tartin hebben we groente in zoutkorst gemaakt. Ik had nog nooit iets in een zoutkorst gemaakt. Ik weet wel dat het product zijn smaak bewaart als een klein cadeautje verpakt als een verrassing. Zo simpel een biet inpakken in een koolblad, zoutkorst eromheen en de oven in. Je weet niet wat je proeft. Echt zo verschrikkelijk lekker.   


Vol passie beantwoordt hij alle vragen die je maar kunt bedenken. De karamelsaus die je maakt voor de tart tartin staat niet in het boek. Paniek, bij mij mislukt dit altijd. Zijn tip: maak je pan eerst schoon met een citroen, als de suiker dan nog korrelig wordt een beejte citroensap toevoegen. Voor een groente tart tartin, voeg kruiden toe naar smaak, zoals kardamon, sterrenanijs, kaneel, laat je fantasie de vrije loop. Ik ben verkocht. Het gesigneerde boek ging mee naar huis. En die karamelsaus, here I come.


Kortom het is voor mij "HET KOOKBOEK" van 2013. Je kunt nog heel even stemmen op zijn boek, HIER. Voor mij is het nu terug naar een pan op het vuur en gewoon lekker eerlijk eten. Recepten van Jonathan volgen snel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten