zaterdag 2 juni 2012

Gambasoep


Mijn Spaanse collega gaf me weer zo'n onduidelijk recept. Toch leek het me wel wat. Eigenlijk moet je ongekookte, ongepelde gamba's gebruiken. Helaas  had ik geen tijd voor de visboer en de supermarkt had alleen maar gekookte gamba's. Ik denk dat de smaken dan nog beter naar voren gekomen waren gekomen. Toch was het een heerlijke soep. Hierbij mijn versie:

Ingredienten
1 kg gambas, gekookt en ongepeld
1 rode paprika
Peterselie
1 grote ui
2 teentjes knoflook
3 tomaten 
100 ml witte wijn
Olijfolie
1 visbouillonblokje

Bereiding
Pel de gambas. Zet de geschilde gambas opzij. Doe alle schillen in een pan met 500 ml water en breng dit aan de kook, ongeveer 10 minuten. Pureer de schillen en haal het door een zeef. Bewaar dit voor later. Verhit in een andere pan olijfolie, de uien, paprika, knoflook en tomaten (alles in kleine stukjes gesneden). Bak dit alles totdat het helemaal zacht is. Pureer het tot een saus. Voeg dit bij de gambasoep samen met de witte wijn, visbouillonblokje en peterselie en kook dit ongeveer 5 minuten. Proef en voeg naar smaak zout en peper toe. Mocht de soep te dik zijn, kan je nog wat extra water toevoegen. Een paar minuten voor serveren de gekookte gambas toevoegen en opwarmen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten