zondag 20 januari 2013

Lichte citroentaart uit Allerhande januari 2013



Ik geloof niet in light-producten, niet in light-roomkaas en ook niet in een lichte taart. Een product is een product en een taart is een taart. Light-varianten zijn serieus minder smaakvol. Dus deze taart heb ik gemaakt met normale roomkaas. Het resultaat is meer dan goed. Als je dan toch light wilt eten, neem een kleiner stukje taart en geniet er gewoon van. 

Ingredienten
50 gram koude boter, in blokjes
140 gram bloem en extra om te bestuiven
125 gram poedersuiker, gezeefd
6 eieren
1 eetlepel zonnebloemolie
4 citroenen, schoongeboend
185 gram roomkaas (light)
2 kiwi's, geschild

Bereiding
Verwarm de oven voor op 190 graden. Meng met je vingertoppen de boter met de bloem tot een kruimelig deeg. Schep 10 gram poedersuiker erdoor. Split 1 ei. Maak een kuiltje in het midden van het deeg voeg de olie, eidooier en 2 eetlepels koud water toe. Meng met de hand tot een samenhangend deeg. Rol het deeg op een met bloem bestoven werkvlak met de deegroller uit tot een cirkel van 30 cm. Bekleed de bakvorm hiermee. Duw de randen licht aan en prik met een vork gaatje in de bodem. Dek af met verhoudfolie en zet 10 min. in de koelkast. Rasp ondertussen de schil van de citroenen en pers de vruchten uit. Splits 2 eieren. Klop 2 eiwitten en 3 eieren tot een luchtig mengsel in een kom. Voeg al kloppend de rest van de poedersuiker toe. Roer het citroensap en -rasp erdoor. Dek af en zet apart. Leg een stuk bakpapier op de deegbodem en vul met gedroogde bonen. Bak 20 minuten blind in de oven. Verwijder voorzichtig het bakpapier met de bonen en bak het deeg in 5 minuten goudbruin. Neem de vorm uit de oven en verlaag de temperatuur tot 170 graden. Roer de roomkaas los met een vork en meng voorzichtig met het citroenmengsel. Verdeel over de bodem. Zet de vorm in de oven en bak de citroentaart ca. 25 minuten. Laat 1 uur afkoelen. Snijd de kiwi's elk in 6 plakjes en leg op de taart langs de rand.

3 opmerkingen:

  1. Lekker, zeker voor als de zomer weer gaat komen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met je eens! Ik zie ook wel op blogs taarten zonder suiker en boter. Dat kan toch niet lekker zijn.
    Ik denk dan altijd: bak een lekkere taart en neem een kleiner stukje! Dat geeft toch veel meer voldoening. Je taart ziet er in ieder geval lekker uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ook ik ben het helemaal met je eens! Het gaat niet om de kwantiteit van wat je eet, maar om de kwaliteit! De taart ziet er heerlijk uit! :)Ik zet hem op mijn lijstje!

    BeantwoordenVerwijderen