maandag 20 augustus 2012

Ossenhaasbiefstuk van Loetje


Dit is eigenlijk geen recept, maar meer een les. Ik ben al zo lang fan De biefstuk van Loetje, zo lekker, krokant van buiten, super mals van binnen en de jus....  Maar bakken in margarine/BlueBand is eigenlijk iets wat ik nooit zou doen. Misschien vind ik hem bij Loetje daarom ook zo lekker. Ik probeer het gewoon, biefstuk bakken in BlueBand. Wat was het lekker! Zo moet het dus. Ik houd van rood vlees dus niet te lang maar wel warm. Leuk om te weten hoe ze de biefstuk bij Loetje bakken. Zo bak ik hem nu ook.

Ingredienten
4 ossenhaasbiefstukken van 150 gram
100 gram margarine

Bereiding
Haal het vlees tijdig uit de koeling, zodat het niet ijskoud in de pan gaat. Dan koelt de boter namelijk af en schroeit de biefstuk langzamer dicht. Zo verliest het vlees kostbare sappen en wordt het droog. Wij kruiden het vlees voor het de pan in gaat. Volgens de boeken moet je dit pas doen als het dichtgeschroeid is, maar wij geloven dat vooraf zouten een smakelijker jus geeft. Verhit de pan en en laat de margarine smelten. Zet de vlam goed hoog, zodat de boter flink gaat bruisen. Deze boter wordt later de jus, zonder dat je er nog iets aan toevoegt. Let er op dat hij onder ge beding aanbrandt. Vanaf dit moment kun je eigenlijk niet meer we bij de pan. Als de boter is uitgebruist, kunnen de biefstukken in de pan. Houd het vuur hoog, zodat ze snel dichtschroeien. Al na een minuut kun je de biefstukken draaien. Om ze egaal bruin te krijgen, moet je ze nu voortdurend blijven draaien. Wij gebruiken hiervoor altijd een tang. Als je het met een vork doet, prik je namelijk gaatjes in het vlees, waardoor de sappen weglopen en het vlees sneller taai wordt. De jus mag niet te bruin worden. Om er toch voor te zorgen dat de biefstuk van binnen warm genoeg is, kun je het vuur de laatste twee minuten wat lager draaien. De biefstuk is klaar als hij rondom mooi bruin is en van binnen warm genoeg. Leg de biefstuk op een bord en schenk er flink wat jus over. Bij ons duurt het altijd wel een paar minuten voor hij uit de keuken op tafel staat, maar dat is net genoeg om de jus er goed in te laten trekken. Tip van Loetje: Gebruik een pan met een dunne bodem, die goed heet wordt. En als je maar een of twee biefstukjes wilt bakken, gebruik dan een kleinere pan. Die wordt sneller en beter warm en je hebt minder margarine nodig. Nog een tip van Loetje: Wij bakken de biefstuk in margarine, liefst Blue Band. Die bevat niet zo veel water en geeft een mooiere, bruinere jus. De pan spoelen we af met koud water en drogen met een keukenpapier, niks geen afwasmiddel.

2 opmerkingen:

  1. Leuk, dat je de biefstuk weer even in het zonnetje zet. Maar ik zou toch echte roomboter (ongezouten) gebruiken i.p.v. margarine. Nog smakelijker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Normaal gesproken gebruik ik altijd roomboter. Maar het stond er zo expliciet, dat ik het gewoon een keer moest proberen. Het was echt lekker en ik miste de roomboter niet.

    BeantwoordenVerwijderen